La fel cum cel mai bun prieten al lui Făt-Frumos, care-l ajută să cutreiere în lung și-n lat, este calul năzdrăvan ce mănâncă jăratec și scoate fum pe nări, cel mai bun prieten al turistului, care în felul lui este tot un personaj de basm, trebuie să fie la fel de „năzdrăvan” și iute. Când poveștile se transpun în realitate, caii se transformă în cai putere ai mașinii din care tu și Ileana Cosânzeana (pentru care evident o să umplii șaua cu zorzoane, sau ce, credeați că nu există piese auto pentru femei? Ia vedeți pe oglindadevest.ro) admirați peisajul.
Numai că, colindând țara în lung și-n lat, uneori autovehiculul din dotare începe să scoată fum și din alte părți decât nările (adică țevile de eșapament).
Parte din vină o poartă carosabilul: la noi arată mai ceva ca-n povești, ca să zic așa. Inevitabil, bolidul nostru mai pierde o copită, își mai scrântește un picior, trebuie dus la doctor. O altă parte însă ține și de cum îl îngrijim. Și mă refer aici inclusiv la ce-i dăm de mâncare: jăratecul, fie el pe bază de benzină, fie de motorină, trebuie să aibă cea mai bună calitate. Un combustibil prost, indiferent că-i pentru motoare clasice sau diesel, va distruge treptat dar sigur mașina, la fel cum picătura de apă ditruge în cele din urmă chiar și cea mai dură rocă.
Este experiența unui prieten de-al meu, care a crezut că iese mai ieftin dacă toarnă în rezervorul mașinii lui o motorină mai ieftină, luată „pe sub mână” de la niște cunoștințe și folosită în principal la mașini de tonaj mare. Treaba a mers un timp, și poate mai mergea și azi, dacă nu claca mașina. Diverse și dubioase simptome ale unei boli necunoscute: opriri bruște în trafic, imposibilitatea de a accelera peste o anumită viteză, de a urca o pantă, tuse a motorului șamd. Lucruri care nu au putut fi detectate la o inspecție electronică (mașina avea computer de bord, deci vă dați seama în ce a băgat el motorină de basculante).
După care, bineînțeles, căutări pe forumuri auto, revizii peste revizii, timp pierdut și bani dați. O grămadă de bani, pe piese care „trebuiau înlocuite” dar ulterior se dovedea că nu ele au fost problema. Și degeaba încerci să-ți cumperi singur piesele, că n-ai cum. Adică, dacă nu te pricepi foarte bine, trebuie să te limitezi la chestii simple: jante, cauciucuri, oglinzi etc. Găsești, nu zic nu (aici am gasit jante tabla de 19 feluri), dar ele nu te ajută prea mult. Nici măcar mecanicii auto nu se pricep tot timpul, fiecare model de autovehicul având specificul lui.
Până la urmă, prietenul meu a făcut schimb de armăsari. Acum conduce un cal ceva mai potolit, mai cuminte, cu coamă albă și pas agale. De unde rezultă că... graba strică treaba.
Încă nu sunt comentarii.