Sportul și glicemia

Din păcate, în zilele noastre foarte mulți oameni suferă de anumite forme de diabet, chiar dacă unele sunt ușoare sau incipiente. Nu vreau să vă alarmez, dar este bine, din când în când, să îți faci câte un control la medic și, mai presus de asta, să urmărești să ai un stil de viață cât mai sănătos. Asta implică o alimentație cât mai naturală și hrănitoare precum și o activitate fizică echilibrată. Iar aici lucrurile stau prost, pentru că mulți dintre noi ne hrănim cu alimente artificiale cumpărate din supermarket și avem o viață preponderent sedentară.

sport

Sedentarismul poate fi compensat printr-un sport, pe care îl putem practica o jumătate de oră pe zi sau ceva mai mult, câteva zile pe săptămână. Dar ce faci când ai deja o anumită formă de diabet? Una dintre problemele remarcate de mine (din articolele citite pe net și pe viu, de la cunoștințe) este că în general există o corelație între persoanele diabetice și cele obeze. Adică, cumva obezitatea te predispune la diabet, sau dacă nu, atunci mulți diabetici sunt mai rotofei. Pentru ei ar fi și mai indicat să facă sport, ca să-și ardă grăsimile, dar poate că tocmai ei vor fi mai reticenți, neștiind dacă se expun unor efecte nedorite. Așadar, cum influențează sportul concentrația de glucoză din sânge?

Nefiind medic, nu pot să vă dau un răspuns corect. La prima vedere, te-ai putea gândi că sportul crește glicemia, datorită secreției de adrenalină (care are acest efect de creștere a glicemiei). Pe de altă parte, în timpul unor activități fizice susținute, mușchii captează mai multă glucoză (de care au nevoie pentru a depune acel efort), parțial și fără intermediul insulinei, așa că sportul ar putea duce la scăderea glicemiei. Iar acest lucru este normal, dacă ne gândim că de fapt creșterea de glicemie generată de adrenalină este ca urmare a faptului că organismul va avea nevoie mult mai mare de ea în acea activitate fizică intensă.

Un lucru însă este cert: faptul că suferiți de anumite forme de diabet nu ar trebui să vă țină departe de sport, dimpotrivă. Doar că este bine ca, înainte de a vă apuca de un program sportiv mai serios, să vă consultați cu medicul vostru diabetolog. De asemenea, acum este și destul de ușor să vă învățați reacțiile corpului la diferiți stimuli sau diferite acțiuni și chiar să vă măsurați singuri glucoza, folosind un banal glucometru de buzunar. Nu știu care este cel mai bun glucometru de pe piață, pentru că sunt foarte multe oferte, dar cumpărând unul puteți să vă verificați singuri nivelul de glucoză din sânge ori de câte ori doriți și puteți vedea astfel cum sunteți influențați de diferite alimente, activități sau împrejurări.

Doar că este bine și aici, odată ce ați cumpărat un glucometru, să discutați puțin cu medicul, pentru a vă explica cum să interpretați rezultatele și cum să îl folosiți (de exemplu, poate că este normal ca imediat după masă glucoza să atingă anumite valori aparent alarmante).

Încă nu sunt comentarii.

 
Design by PremiumBloggerTemplates.com